background-image

Zoekmachine optimalisatie

Om de vindbaarheid van een website te bevorderen, passen mensen zoekmachine optimalisatie toe. Zoekmachine optimalisatie is geen exacte wetenschap, maar er is een hoop bekend over optimalisatie technieken die werken. Zoekmachine optimalisatie is onder te verdelen in twee categorieën.

Onpage optimalisatie

Onpage optimalisatie is alles wat je op je website kan doen om deze beter vindbaar te maken. Het belangrijkste is content. Informatieve, unieke teksten met afbeeldingen en video's doen het over het algemeen erg goed. Het is belangrijk dat je in je teksten zoektermen opneemt waarop je gevonden wilt worden. Zorg dat zoektermen niet meer dan 5% omvatten van je teksten. Als een zoekterm meer dan 5% van een tekst omvat, zal Google de tekst als spam beschouwen. Een goed artikel bestaat uit minimaal 350 woorden. Een zogeheten 'longread' bestaat uit 3000 tot 5000 woorden. Dit soort artikelen scoren meestal zeer hoog in Google. Teksten moeten worden opgedeeld in alinea's en deze mogen een heading hebben. Gebruik in ieder geval 3 headings per artikel. Neem in deze headings je gewenste zoektermen op, maar zorg dat het er natuurlijk uit ziet. Je schrijft immers niet voor Google maar voor je bezoekers. Begin een artikel altijd met heading 1 of 2. Herhaal zoektermen niet teveel in je headings, Google kan dit zien als keyword spamming.

Pagina titel en Google beschrijving

De pagina titel moet de belangrijkste zoektermen bevatten. Hetzelfde gaat op voor de metabeschrijving, ook wel de Google beschrijving. Veel mensen stoppen titels en Google beschrijvingen helemaal vol met zoektermen. Dat is niet handig. Als een bezoeker je website ziet in de Google index, dan zien ze ook de titel en de Google beschrijving. Het is dus belangrijk dat je niet alleen zoektermen opneemt, maar ook bij de bezoekers interesse probeert op te wekken om je website te bezoeken.

Offpage zoekmachine optimalisatie

Als je website onpage is geoptimaliseerd, kan je je richten op offpage optimalisatie. Onder offpage optimalisatie verstaan wij alles wat men buiten een website om kan doen. Denk hierbij aan backlinks die naar je website lopen. Sommige mensen denken dat veel links, op veel websites de vindbaarheid bevorderd. Het is veel beter om eens per maand een enkele goede, relevante backlink te plaatsen, dan tientallen waardeloze links per maand. Google hecht erg veel waarde aan relevantie. Gaat je website over zoekmachine optimalisatie? Probeer dan van tijd tot tijd links te krijgen op een andere website over zoekmachine optimalisatie.

Social media

Het inzetten van social media is ook offpage optimalisatie. Links op Twitter, Facebook en Instagram hebben geen directe waarde omdat het nofollow links zijn. Maar, Google kan waarnemen of een social media account veel bezoek heeft. Als dat het geval is, heeft dat wel een positieve uitwerking op de vindbaarheid van je website.

Zoekmachine optimalisatie